Drepturile pasagerilor aerieni
Ce este un zbor deviat?
Un zbor deviat este un zbor care urmează o altă rută sau aterizează pe un alt aeroport decât cel programat inițial.
De exemplu, dacă zborul era programat să aterizeze la Londra Heathrow, dar, din anumite motive, aterizează la Londra Gatwick, acesta este considerat un zbor deviat.
Când poți solicita despăgubire pentru o îmbarcare refuzată?
Companiile aeriene trebuie să plătească despăgubire pentru îmbarcare refuzată atunci când acest lucru le este imputabil — cel mai comun exemplu este zborul suprarezervat.
Noi nu putem accepta solicitări pentru îmbarcarea refuzată din cauza problemelor cu documentele
Este responsabilitatea pasagerului să se asigure că are documentele corecte necesare pentru a se îmbarca și a intra în țara de destinație. De exemplu:
Pașaport valabil sau altă carte de identitate acceptată
Viză valabilă
Dovada biletului de retur
Dovada vaccinării împotriva Covid-19
Test Covid-19 cu rezultat negativ
Formular de localizare a pasagerului
Dacă nu poți prezenta companiei aeriene documentele necesare atunci când ți se cer, compania aeriană nu are de ales decât să îți refuze îmbarcarea. În această circumstanță nu se datorează despăgubire deoarece compania aeriană nu are nicio vină.
Alte situații în care compania aeriană ar putea refuza îmbarcarea și nu are nicio obligație să plătească vreo despăgubire includ:
Pasagerii care ajung la poarta de îmbarcare prea târziu
Pasagerii care se comportă perturbator
Am dreptul la despăgubiri?
Dacă ai avut recent un zbor întârziat, anulat sau suprarezervat, este posibil să fii eligibil pentru despăgubiri. Cu toate acestea, legile diferă în funcție de destinația în care călătorești. Iată o scurtă explicație:
Dacă zborul este pe teritoriul SUA
Zborurile pe teritoriul SUA sunt eligibile pentru despăgubiri numai dacă sunt suprarezervate și ți s-a refuzat îmbarcarea, iar zborul redirecționat pe care ți-l oferă compania aeriană te duce la destinație cu cel puțin o oră întârziere.
Dacă zborul este spre sau dinspre Europa
Zborurile în sau din Europa sunt eligibile pentru despăgubiri dacă sunt întârziate, anulate sau suprarezervate din cauza unei situații pe care compania aeriană ar fi putut-o controla. Situațiile pe care companiile aeriene nu le pot controla (cum ar fi vremea nefavorabilă) sunt scutite de despăgubiri.
Dacă zborul este în sau din Brazilia
Zborurile în sau din Brazilia pot fi eligibile pentru despăgubiri atunci când sunt întârziate sau anulate. Acest lucru este valabil mai ales în cazul în care compania aeriană nu oferă îngrijiri sau nu tratează pasagerii în mod corect.
Se pot primi despăgubiri pentru zborurile întârziate?
Depinde. Dacă zborul tău a întârziat, dreptul tău la despăgubiri depinde de legile și reglementările din destinația în care călătorești. Momentan, lucrăm în principal cu CE 261 în Europa și cu ANAC 400 în Brazilia.
În Europa
Zborul întârziat este eligibil pentru despăgubiri dacă:
zborul tău trebuia să plece din UE sau era efectuat de o companie aeriană din UE și trebuia să sosească în UE;
zborul tău a avut o întârziere de cel puțin 3 ore;
întârzierea a avut loc în ultimii ani. Termenele variază de la o țară la alta. Află mai multe detalii aici.
aveai o rezervare confirmată a zborului;
anularea zborului nu s-a datorat unei circumstanțe extraordinare.
În Brazilia
Zborul întârziat este eligibil pentru despăgubiri dacă:
zborul tău a aterizat sau a decolat din Brazilia;
zborul tău a avut o întârziere de cel puțin 4 ore;
compania aeriană nu a furnizat alimentele, comunicările sau cazarea necesare;
zborul tău a fost organizat în ultimii 5 ani (2 ani dacă a fost un zbor internațional).
Dacă nu ești sigur, poți verifica oricând dacă zborul tău este eligibil pentru despăgubiri, folosind instrumentul Compensation Check de la AirHelp.
AirHelp a apărut în: