Regulamentul CE 261 din 2004
Regulamentul CE 261 din 2004 este o reglementare a Uniunii Europene ce protejează pasagerii care au fost afectați de zboruri întârziate, zboruri anulate sau cărora li s-a refuzat îmbarcarea din cauza rezervărilor excesive. În conformitate cu această legislație CE 261, dacă zborul afectat este eligibil pentru compensație, atunci compania aeriană trebuie să plătească despăgubiri de până la 600€.
Ce înseamnă Regulamentul CE 261?
În ceea ce privește drepturile pasagerilor din UE, CE 261 din 2004 este o reglementare prevăzută de Uniunea Europeană care favorizează pasagerii aerieni. Această lege obligă companiile aeriene să răspundă financiar atunci când zborurile sunt perturbate, atâta timp cât întreruperea nu a fost cauzată de circumstanțe extraordinare, adică evenimente pe care compania nu le poate controla.
În comparație cu alte legi privind drepturile pasagerilor, regulamentul CE 261 este una dintre cele mai vaste. Această importantă legislație joacă un rol esențial în susținerea călătorilor și în protejarea drepturilor tuturor pasagerilor nu doar celor din UE, deoarece toți cei care pleacă de pe un aeroport european sunt protejați în conformitate cu această lege CE 261. În anumite situații, pasagerii care zboară în Europa din alte destinații din lume pot fi, de asemenea, acoperiți de această prevedere.
Compensare conform CE 261 pentru zboruri perturbate
Adesea, călătorii nu înțeleg că, în majoritatea cazurilor, companiile aeriene sunt responsabile legal și financiar pentru problemele de zbor cauzate.
În funcție de zborul tău, itinerarul de zbor și destinația finală, compensația pe care o poți primi, conform drepturilor prevăzute de legea EU 261, poate fi de până la 600€ de persoană.
Pentru a depune o cerere conform regulamentului UE 261, AirHelp îți pune la dispoziție o echipă de experți juridici care sunt capabili să clarifice toate detaliile subtile, deslușind jargonul legal.
Selectați doar situația care a afectat zborul perturbat:
Imbarcare refuzata
Zbor anulat
Zbor întârziat (mai mult de 3 ore)
Suma pe care o puți obține depinde de mai mulți factori, ce includ distanța parcursă și durata întârzierii până să ajungi la destinația finală.
Ce zboruri sunt acoperite de regulamentul CE 261?
Atunci când vine vorba de compensațiile prevăzute de Regulamentul CE 261 din 2004, este bine de știut ce zboruri sunt reglementate de această legislație. Majoritatea rutelor din Europa sunt acoperite, și nu doar cele din spațiul aerian UE, ci și cele din Islanda, Norvegia, Elveția și așa-numitele „regiuni ultraperiferice” (Guyana Franceză și Martinica, Mayotte, Guadelupa și La Réunion, Saint-Martin, Madeira și Azore și Insulele Canare).
Multe zboruri internaționale sunt de asemenea acoperite de legea CE 261. Dacă zborul dvs. pleacă de pe un aeroport din UE, acesta este acoperit. Dacă zborul tău pleacă de pe un aeroport din UE, acesta este acoperit. Dacă zborul tău pleacă din altă parte, dar destinația ta este în UE, atunci poți primi despăgubiri în cazul în care compania aeriană este un transportator european.
Dacă totuși ești confuz, poți vedea acest grafic simplu care te poate ajuta:
Itinerariu | Transportator aerian UE | Transportator aerian non-UE |
---|---|---|
Din UE în UE | Acoperit | Acoperit |
Din UE până în afara UE | Acoperit | Acoperit |
Din afara UE până în UE | Acoperit | Neacoperit |
Din afara UE până în afara UE | Neacoperit | Neacoperit |
În unele cazuri, zborurile perturbate din afara UE pot fi eligibile în temeiul regulamentului CE 261 dacă se conectează la un zbor eligibil efectuat de același transportator și care face parte din aceeași rezervare de zbor (sub același număr de referință pe rezervare). Cel mai simplu mod de a afla dacă ești acoperit este să folosești verificatorul de eligibilitate AirHelp .
Drepturile tale pentru zboruri UE
Ce nu este acoperit: circumstanțe extraordinare
Când vine vorba de a-ți cunoaște drepturilor cu privire la zborurile din UE, este important să fii conștient și de situațiile în care compania aeriană nu este responsabilă pentru problemele de zbor care apar.
Regulamentul CE 261 din 2004 afirmă că, pentru întreruperile cauzate de ”circumstanțe extraordinare”, companiile aeriene nu trebuie să plătească compensații. Aceste ”circumstanțe extraordinare” sunt definite prin evenimente ce sunt în afara controlului lor. De exemplu, nu vei fi eligibil pentru compensare dacă întârzierea ta a fost cauzată de unul din următoarele motive:
Circumstanțe extraordinare |
---|
Greve inițiate de angajații aeroportului sau de controlul traficului aerian |
Tulburări politice |
Vreme incluzivă |
Riscuri de securitate |
Cu toate acestea, companiile aeriene trebuie să arate în continuare că au luat măsuri rezonabile pentru a preveni întârzierea sau anularea. De exemplu, vremea rea poate fi considerată o circumstanță extraordinară. Cu toate acestea, dacă alte companii aeriene au fost pregătite pentru aceasta și au împiedicat întârzierile, în timp ce compania ta nu a făcut-o, ar trebui să ai totuși dreptul la compensații.
De la introducerea regulamentului 261 din 2004 au fost contestate numeroase cazuri care prevedeau „circumstanțe extraordinare”. Experții noștri legali sunt puși la curent cu toate aceste actualizări. Am fost deosebit de mulțumiți de hotărârea Curții Europene de Justiție din 2018 potrivit căreia grevele personalului aerian nu pot fi considerate circumstanțe extraordinare. Asta a însemnat că mii de pasageri care au fost afectați de grevele personalului companiei aeriene au fost apoi eligibili pentru compensații.
Drepturile tale în conformitate cu CE 261
Pe lângă compensația în bani datorată de compania aerienă din UE, CE 261 prevede și alte drepturi referitoare la tratamentul pasagerilor în astfel de situații. Iată câteva dintre cele mai importante drepturi:
Obligația de a informa pasagerii cu privire la drepturile lor
Primul tău drept de bază este să fi informat despre conținutul regulamentului CE 261 din 2004. Fiecare companie aeriană trebuie să afișeze informații despre drepturile pasagerilor la ghișeele de check-in în fiecare aeroport în care își desfășoară activitatea. Pentru mai multe informații, poți citi textul legii CE 261 .
Dreptul la rambursarea banilor sau la rerutare
Pe lângă compensația pentru pierderea timpului, dacă întârzierea zborului depășește cinci ore, ai dreptul la o rambursare completă sau parțială a biletului inițial și la un zbor de întoarcere la punctul de plecare, dacă este necesar.
Dreptul la îngrijire și atenție
Când apare o perturbare a zborului, în timp ce aștepți reluarea traseului către destinație, în funcție de detaliile zborului, transportatorul trebuie să îți ofere
Mese și băuturi răcoritoare pe toată durata întârzierii
Acces la comunicații, inclusiv două apeluri telefonice, mesaje, fax sau e-mailuri
Dacă este necesară cazarea pe timpul nopții, compania trebuie să îți ofere o cameră de hotel și transfer la și de la aeroport.
Următorul grafic explică situațiile în care pasagerii devin eligibili pentru aceste drepturi:
Detalii Zbor | Toate zborurile sub 1.500 km | Zboruri interne UE de peste 1.500 km | Zboruri externe UE între 1.500 km și 3.500 km | Zboruri externe UE de peste 3.500 km |
---|---|---|---|---|
Durata întârzierii | 2 ore sau mai mult | 3 ore sau mai mult | 3 ore sau mai mult | 4 ore sau mai mult |
Alegerea rezervării intr-o clasă superioară sau inferioară
Dacă ți se oferă un zbor alternativ într-o clasă superioară față de rezervarea inițială, compania aeriană nu îți poate percepe nici un ban în plus. Pe de altă parte, dacă ți se oferă un zbor alternativ într-o clasă inferioară, poți obține o rambursare cuprinsă între 30% și 75% din prețul pe care l-ai plătit inițial.
Despăgubiri suplimentare
Dreptul tău la compensații conform directivei CE 261 nu exclude dreptul de a solicita compensații suplimentare. Această regulă, însă nu se aplică în cazurile în care pasagerii aerieni și-au predat în mod voluntar rezervările. Desigur, suma la care ai dreptul conform CE 261 poate fi dedusă din orice compensație suplimentară pe care o primești.
Există o limită de timp pentru a depune solicitarea?
Dreptul tău la compensații în temeiul Regulamentului CE 261 din 2004 expiră în cele din urmă, dar termenul limită diferă de la o țară la alta.
Ar trebui să reți că țara în care faci revendicarea nu este decisă de cetățenia ta, ci este stabilită de locul în care se află sediul companiei aeriene sau de instanța sub a cărei jurisdicție se află compania aeriană.
Ca întotdeauna, avem un grafic foarte util pentru tine:
Țară | Perioada de limitare |
---|---|
Austria | 3 ani |
Belgia | 1 an |
Bulgaria | 5 ani |
Croaţia | 3 ani |
Cipru | 6 ani |
Republica Cehă | 3 ani |
Danemarca | 3 ani |
Estonia | 3 ani |
Finlanda | 3 ani |
Franţa | 5 ani |
Germania* | 3 ani |
Grecia | 5 ani |
Ungaria | 2 ani |
Islanda | 2 ani |
Irlanda | 6 ani |
Italia | 2 ani |
Letonia | 10 luni |
Lituania | 10 ani |
Luxemburg | 10 ani |
Malta | Fără limită |
Olanda | 2 ani |
Norvegia | 3 ani |
Polonia | 1 an |
Portugalia | 2 ani |
România | 3 ani |
Slovacia | 2 ani |
Slovenia | 2 ani |
Spania | 5 ani |
Suedia** | 3 ani |
Elveţia | 2 ani |
Regatul Unit | 6 ani |
* Pentru Germania, perioada limită pentru depunerea solictării expiră în ultima zi a celui de-al treilea an (de exemplu, perioada limită pentru un zbor din 25/2/2016 expiră la 31/12/2019).
** Pentru Suedia, termenul limită se reînnoiește de fiecare dată când se depune o nouă solicitare. Deci, termenul limită pentru orice solicitare ulterioară ar fi de trei ani de la data depunerii acesteia.
Cum să întocmești cererea conform regulamentului UE 261
După ce ai stabilit că ești eligibil să faceți o solicitare UE 261 de la o companie aeriană, următorul pas este să parcurgi procesul de a încerca să obți despăgubirea.
Știi că doar 55% din toți pasagerii din întreaga lume face această solicitare, chiar și atunci când sunt convinși că au dreptul la aceasta?
Mulți călători tind să fie descurajați de gândul unui proces lung și complicat. Această temere îi determină adesea să nu încerce să obțină despăgubirile pentru perturbarea zborurilor pe care le merită.
Pentru asta există AirHelp. Luăm povara de pe umerii tăi și simplificăm procesul. Tot ce trebuie să faci este să introduci detaliile zborului în verificatorul nostru de compensare și ne vom ocupa noi de tot.
Află dacă ești eligibil pentru compensație chiar astăzi.
De ce să alegi AirHelp pentru a te ajuta cu solicitarea UE 261?
La AirHelp ar trebui să apelezi atunci când ai avut parte de un avion întârziat, un zbor anulat, pentru a te ajuta să soliciți despăgubiri conform regulamentului CE 261 din 2004.
Suntem lider pe piața în industria compensării zborurilor și ne-am angajat să apărăm drepturile pasagerilor aerieni. Până în prezent, am ajutat peste 16 milioane de oameni care au suferit din cauza neplăcerilor cauzate de zboruri perturbate, să obțină despăgubiri de până la 600€.
AirHelp a apărut în: